13 december, 2010

jag älskar hjältar

Faktiskt! Med tanke på Svenska hjältar som sänds ikväll på tv 4. Nu har dessa personer oftast räddat människor i v e r k l i g NÖD, vilket är fantastiskt! Men jag tänker också på de små sakerna man kan göra för någon i vardagen.
Jag försöker att alltid göra minst en god gärning för någon varje dag, och man mår såå bra när man gjort det! Idag t.ex. kuta jag ihjäl mej efter en man som glömde packa ner sin vitlök i matkassen, så den låg kvar på bandet i affären. Han blev jätteglad: "ojojoj min fro skolle blivit jättearg om jag glomde den vitlok, tacktack flicka do". SÅ tänk på det, minst en godinggärning varje dag då örrni?

PÅTALOMHJÄLTAR!! Idag hade vi en föreläsning av en sjuksköterska från Läkare utan gränser. VILKA HJÄLTAR. Dom åker till krigsdrabbade länder, naturkatastrof-områden, epidemi-utbrott och liknande, med minimilöner, MEN för att dom bryr sig om den utsatta befolkningen och gör allt för att de ska överleva.
Sen jag kom på att jag skulle bli sjuksköterska när jag blir stor så har jag inte alls tänkt mej att åka utomlands och jobba... men efter idag kan jag ha ändrat mej... Afghanistan nästa?


1 kommentar: