23 mars, 2011

AMBULANSBESÖK OCH RYGGSKOTT

Joråsörrni idag var vi ju på besök på ambulansen här på Ackis. Det var riktigt intressant. Vi hade både lite teori och sen en del praktiska moment. När killen som höll i teoridelen berättar vad det vanligaste körningarna dom åker på är, säger han: "bröstsmärtor och stroke. Men det allra flesta fallen är DVF. Det vet väl alla vad det är?". Alla börjar kolla runt på varann eller ner, för ingen vet liksom (jävligt pinsamt då vi kommit så långt i utbildningen och BORDE veta, tänker alla). "HAHA det betyder DetVetteFaan!" säger han sen. P J U U U vi var inte så dumma!
Sen fick vi bland annat öva på att fixera nacken och lägga varann i spineboard. Eller jag stog bara och kollade på eftersom jag inte kan böja mej p.g.a rygghelvette.

Jag har aldrig tänkt mej att jag vill bli akutsjuksköterska för jag tycker det kan vara lite läskigt med stora trauman och sånt. Men efter idag asså... nu vet jag inte längre.. kanske finns det nog en liten ambulanssjuksköterska i mej ändå!;) Fan jag vill ju bli ALLT jag.

Näämen annars sitter jag här och nu och sammanfattar en miljard föreläsningsmaterial för att underlätta inför tentaplugget i maj! DET BLIR EN JÄVLA STOR TENTA PÅ HELA DENNA TERMIN VILL JAG LOVA. Eller jag ljög lite där när jag sa att jag sitter.. för jag måste ställa mej upp var 4:e sekund och räta ut ryggen! Piss-svank.
Jag har aldrig i hela mitt liv haft problem med ryggen så jag har liksom inte fattat hur handikappad man blir! Aja hoppas det går över snart. Tänker ändå försöka att springa lite senare idag, för det gör ju inte ont när man står och går så det borde funka..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar